Per motor van Kaapstad naar Dar es Salaam 2011

Weer thuis

En dan weer naar huis. Op het vliegveld in Dar in de hal nog een 'schone' broek en shirt aangetrokken en een trui mee het vliegtuig in. De vlucht duurde bijna net zolang als de heenvlucht. Rij je daar nu 7.000 km voor? Eerder dan gepland geland en een warmonthaal van familie op Schiphol. Net alsof ik maaaaaanden weggeweest ben. Zo voelt het ook wel een beetje. Kaapstad lijkt al zo lang geleden.

Al met al een ongelooflijk mooie reis gemaakt. Heel veel gezien en meegemaakt. Per motor is reizen ook leuk omdat als je stopt, je gelijk aanspraak hebt. Het 'Welcome!, wèrjoefrom' hebben we wel duizend keer gehoord en klinkt nog na.

Ik sta ook wel stil bij het feit dat ik de reis zonder (ernstige) verwondingen heb doorstaan. Ik schrijf natuurlijk niet alles op zo'n blog. Verder dan uitweiden over het perineum ga ik niet. Inmiddels doet het vooral zeer als ik lachen lopen gaat ook wel weer een beetje.

Ookde motor heeft het prima gedaan. Wel wat schade door wat valpartijen maar dat valt allemaal wel mee. Ik koester elk Afrika-krasje. Mijn motorpak is overigens afgeschreven. In mijn helm wilde een of ander slijmafscheidend insect in Malawi een nest van zand en stof bouwen en heeft een gang aangelegd. Ik heb het de rest van de reis maar genegeerd hoewel het wel steeds jeukte. Die helm is ranzig!!

Qua spullen ben ik met meer vertrokken dan waar ik mee thuis gekomen ben. Waar het gebleven is... Voor de rest heb ik bijna alles gebruikt wat ik bij me had. Het vele gereedschap kwam goed van pas om, ook bij anderen,eens wat te repareren, vast te zetten of remblokken te vervangen. Alleen de klamboe en de meeste reserve-onderdelen zijn achteraf niet nodig geweest. Dat in Afrika spullen kapot gaan heb ik al eens gemeld. De trieste balans heb ik inmiddels opgemaakt.

De motor heeft gemiddeld 1:23 gereden. Dat is ondanks de Afrikaanse benzine die van een hele lage kwaliteit is. Het octaangetal zou 91 moeten zijn. Bij laag toerental begon de motor vaak te sputteren en is soms wel afgeslagen (rij je net een steil bergpad op). Ik twijfel, zou ik in Nederland de tank eerst leeg rijden of zal ik er steeds wat Nederlandse benzine bij doen... Tips?

Ton opperde al om nu de westkust van Afrika te gaan 'doen'. Lijkt me wel wat. Gerdien vroeg of z'n vrouw dan op Ties en Berend wil passen....

In het bijzonder wil ik Gerdien bedanken die mij er 6 weken tussenuit heeft laten piepen en die mijn aandeel 'thuis' en de zorg voor Ties en Berender ook nog even bij heeft genomen. Ook Gien, Minne en Foekje heel erg bedankt voor het om de beurt inspringen op maandag. Zonder jullie was het allemaal niet mogelijk geweest.

Verder iedereen heel heel erg bedankt voor de belangstelling, de leuke reacties op het blog en op de mail. Ik vond het erg leuk om jullie reacties te krijgen en het het blog bij te houden alhoewel de computers in de verre oorden niet echt mee wilden werken. Hierdoor kon ik helaasook niet altijd reageren.

O ja, ik heb her en der nog wat foto's bijgezet en heb ook nog wat van Zanzibar en Dar es Salaamgeupload. Ik zal ook nog proberen wat filmpjes er op te krijgen maar een upload duurt soms uren. Intussen ga ik nog wat nagenieten...

Hartelijke groet en tot gauw (ik heb nog wat verhalen waarmee ik jullie (immers tot vervelens toe) wil/ga lastigvallen).

Johannes

Reacties

Reacties

deborah

welkom welkom welkom terug! helemaal veilig, gezond, en waarschijnlijk voel je je nu rijker dan een koning!

we kijken uit naar alle niet gepubliceerde verhalen :-)
DUS tot gauw!

Wouter

Welkom thuis ! we hebben genoten van de prachtige verhalen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!